Par tēmu

Digitālā drošība

Digitālā drošība

Interneta lietošanai jābūt drošai.
Tas nozīmē:
  • cik droša ir tava ierīce,
Piemērammobilais telefons, dators, planšete.
  • kādu interneta pieslēgumu tu lieto; 
  • kādas datorprogrammas un telefona aplikācijas tu lieto; 
  • cik drošas ir tavas paroles; 
  • cik droši ir tavi interneta lietošanas paradumi.
Piemēram, iepērkoties internetā.

Drošs bezvadu internets 
To sauc arī par Wi-Fi.

Drošu bezvadu internetu sargā parole.
Šo internetu lieto tikai cilvēki,
kuri zina paroli.
Vairāk par drošu bezvadu internetu ārpus mājām uzzināsi mājaslapā cert.lv.

Droša parole!

Drošā parolē ir vismaz 8 dažādas rakstu zīmes. 

Tie ir: 

  • cipari; 
  • lielie burti; 
  • mazie burti; 
  • simboli. 
Piemēram, zvaigznīte * u.c. 

Drošības eksperti iesaka izvairīties lietot paroles,
ko viegli uzminēt.

Piemēramtu izmanto parolē:
  • sev nozīmīgus datumus; 
  • sev tuvu cilvēku vai mājdzīvnieku vārdus; 
  • telefona numurus; 
  • apdzīvotu vietu nosaukumus; 
  • populārus uzņēmumu nosaukumus.
Piemēram, Samsung.

Šādas paroles nav drošas.
Viegli uzminēt arī tādas paroles kā 123456, qwerty, Parole u. c.
Mājaslapā cert.lv tu vari atrast sliktu paroļu piemērus.


Drošu paroli veido kā vārdu vai frāzi.
Dažus burtus šajā vārdā vai frāzē tu vari aizstāt ar kādu simbolu.
Piemēram, Tumšizils vietā par paroli izvēlēties T&m3izil@

Paroles atcerēties ir grūti.
Tāpēc labs palīgs ir īpaši paroļu pārvaldnieki.
Tās ir programmas datorā,
kas ļauj droši saglabāt tavas paroles un lietotāja vārdus.

 Noskaties video!

                                                                                                                                                                                                                                                    Avots: cert.lv


Kā pārbaudīt interneta veikala drošumu? 

1. Apskaties internetveikala mājas lapas adresi!
  • Droša mājas lapas adrese sākas ar https:// 
  • Nedroša mājas lapas adrese sākas ar http://
2. Droša interneta veikala mājas lapā tu redzēsi atslēgas ikonu.
Uzklikšķini uz tās!
Tu redzēsi mājas lapas drošības informāciju.

3. Drošā interneta veikalā izmanto starptautiskās drošības sistēmas.
Piemēram:
  • Verified by VISA; 
  • MasterCard SecureCode.

4. Droša interneta veikala mājaslapā ir šāda informācija: 
  • uzņēmuma nosaukums, reģistrācijas numurs, adrese, telefons, e-pasts; 
  • kā pirkt un maksāt šajā veikalā; 
  • kā tev piegādās nopirkto preci; 
  • kā tu vari atdot preci atpakaļ un saņemt samaksāto naudu; 
  • kā veikals glabā tavu privāto informāciju.

Droši finanšu pakalpojumi internetā

Kādreiz tavs galvenais dokuments bija pase.
Tagad internetā pases vietā ir e-identifikācija.
E-identifikācija ļauj pierādīt,
ka tieši tu lieto internetu, ieej internetbankā vai kaut ko pērc interneta veikalā.
Droši jūties tu pats.
Droši jūtas arī pakalpojuma sniedzējs.

E-identifikācijas veidi ir dažādi:
1. PIN ir noteikta ciparu kombinācija.
To izmanto,
lai regulāri piekļūtu kādai sistēmai.
Piemēram, bankas kartes PIN kods ļauj tev pierādīt sevi kā kartes īpašnieku veikalā vai
bankomātā.

2. Drošības kods ir 3 vai 4 ciparu kombinācija tavas bankas kartes otrajā pusē.
Šis drošības kods ļauj tev apstiprināt maksājumus ar karti.


3. Internetbankas lietotāja numurs vai internetbankas piekļuves kods ir ciparu kombinācija,
kuru tev piešķir tava banka.
Internetbankas lietotāja numurs ļauj tev pieslēgties savai internetbankai.

4. Smart-ID ir bezmaksas mobilās ierīces programma.
Tā ļauj attālināti tev pierādīt,
ka tieši tu konkrētā brīdī darbojies internetā.
Smart-ID var būt tavā mobilajā telefonā vai planšetē.

5. Mobile SCAN ir bezmaksas autorizācijas ierīce,
iestrādāta Citadeles bankas mobilajā lietotnē.
Tā ļauj attālināti tev pierādīt,
ka tieši tu konkrētā brīdī darbojies internetā.

6. Verifikācijas kods ir vairāku ciparu kombinācija.
To izveido tava Smart-ID mobilā ierīce.
Kā darbojas Smart-ID? 
Smart-ID ļauj tev droši pieslēgties informācijas un pakalpojumu saņemšanai internetā.
Piemēram, internetbankai, Latvija.gov.lv, e-veseliba.lv, Valsts ieņēmumu dienesta
EDS (elektroniskās deklarēšanas sistēmai) un citām.

Ja tev ir izvēle starp Smart-ID un citu pieslēgšanās metodi,
vienmēr izvēlies Smart-ID.


Smart-ID izmantošanai tev vajag 2 kodus.
Tie ir PIN 1 un PIN 2:
  • PIN 1 ļauj pierādīt tevi kā interneta lietotāju;
  • PIN 2 ir kods, darījuma apstiprināšanai.  
Abi PIN kodi ir slepeni.
Tu nevienam šos kodus nesaki.

Tad neviens svešs nevarēs pieslēgties e-pakalpojumiem tavā vārdā
un samaksāt ar tavu naudu.

Atceries!

1. Ievadi PIN kodu tikai tad, 

kad esi drošs par darījumu ar Smart-ID.

2. Pārbaudi, 

vai Smart-ID verifikācijas kods atbilst e-pakalpojuma redzamajam kodam.

3. Pārbaudi,

vai Smart-ID ierīcē naudas summa atbilst tavam plānotajam darījumam.

4. Ja tavā mobilajā ierīcē parādās nezināms pieprasījums ievadīt PIN kodu,

nedari to! 


Ieteikumi drošām darbībām internetā 


Sargā savus datus!
Tikai tad tava nauda būs drošībā.


Nevienam nesaki:
  • internetbankas lietotāja numuru;
  • kartes PIN kodu;
  • kartes drošības kodu;
  • paroles;
  • Smart-ID kodus;
  • personas kodu.
Nav droši:
  • glabāt paroles un kodus savā piezīmju blociņā vai plānotājā;
  • rakstīt kartes PIN kodu uz bankas kartes;
  • ielikt makā zīmīti ar kartes PIN kodu;
  • fotografēt drošības kodus, paroles un glabāt tos mobilajā telefonā;
  • sūtīt savus datus e-pastā.  

Neuzticies viltus ziņām!
Banka, policija, tiesas, pasts, slimnīcas un veselības centri
nekad tev nezvanīs vai nerakstīs, lai jautātu tavu:
  • internetbankas lietotāja numuru;
  • kartes numuru un kartes PIN kodu
  • konta numuru
  • Smart-ID piekļuves kodus.

Finanšu pakalpojumu saņemšanai izmanto drošu paroli! 
Nelieto vienu un to pašu paroli dažādiem mērķiem.
Piemēram, e-pastam, Facebook, Instagram u. c.

Izmanto banku piedāvātos drošības risinājumus!
Piemēram, banka tev piedāvā samazināt limitus maksājumiem vai
skaidrās naudas izņemšanai.
Tu vari sadalīt savu naudu bankā vairākos kontos.
Lielāko daļu naudas drošāk glabāt tādā bankas kontā,
kura lietošanai tev nav bankas kartes.

1. Vienmēr zvani un jautā savai bankai, 
ja tev ir aizdomas par tavu datu nonākšanu pie krāpniekiem.  

2. Nelieto interneta pakalpojumus svešās ierīcēs,
publiskās vietās datorā programma var saglabā tavus datus.

3. Drošus internetbankas pakalpojumus var veikt banku filiālēs.
Izvairies lietot internetbanku ārpus mājām!

4. Apstiprini ar drošības kodiem tikai tādus darījumus, 
kurus veic tu pats!

5. Neļauj nevienam attālināti pieslēgties tavam datoram, planšetei vai 
mobilajam telefonam!

6. Vienmēr bloķē datora, planšetes un mobilā telefona ekrānu. 

Padomus par digitālo drošību lietošanu var atrast internetā:

Krāpniecība ir cilvēku mānīšana.
Krāpnieki ar viltību un meliem mēģina dabūt tavu naudu vai īpašumu.
Krāpniecība ir noziegums.

Sargā savus datus!

Tad arī tava nauda būs drošībā!


Banka, policija, tiesas, pasts, slimnīcas un veselības centri
nekad tev nezvanīs vai nerakstīs un nejautās īsziņā vai e-pastā:

bankas karšu datus:
  • kartes paroli;
  • drošības kodu. Piemēram, CVC/CVV/CVC2;
  • kartes numuru.
internetbankas un bankas pieejas datus:
  • internetbankas lietotāja numuru;
  • Smart - ID PIN 1, vai PIN 2 kodu;
  • konta numuru;
  • kodu no īsziņas.
tavus personas datus:
  • personas kodu;
  • pases vai eID kartes numuru.
OSZAR »
Krāpšanas veidi

Nākamā tēma

OSZAR »