Kāpēc vajadzīgs naudas plāns?

Naudas plāna izveide

Kāpēc vajadzīgs naudas plāns?


Kā tu tērē savu naudu?
Vai tev pietiek naudas visām vajadzībām?  
Vai arī reizēm tu nesaproti,
kāpēc maciņā naudas vairs nav?
 
Naudas plāns ir tavu ienākumu un izdevumu sadalījuma plāns.
Tas ļauj rīkoties ar naudu gudrāk:
  •  labāk saprast, kur tu tērē naudu;
  •  ietaupīt naudu lielākām vajadzībām.
Tu vari veidot naudas plānu sev vai visiem mājiniekiem kopā.
Tas ļaus dzīvot labāk un piepildīs sapņus.

5 soļi līdz veiksmīgam naudas plānam


1. Saskaiti savus  mēneša ienākumus!

Ienākumi ir nauda,
ko tu saņem.
Ienākumi var būt dažādi:
  •  alga par darbu katru mēnesi;
  •  samaksa par papildu darbiem;
  •  prēmija;
  •  stipendija;
  •  pabalsts;
  •  nauda par sava īpašuma izīrēšanu.
 Piemēram, tev pieder dzīvoklis,
 kurā neviens nedzīvo.
 Tu izīrē dzīvokli un katru mēnesi saņem no īrnieka īres maksu.

Saskaiti visus savus ienākumus vienā mēnesī!
Tie ir tavi mēneša ienākumi.

Varbūt mēneša beigās naudas pietrūkst un tu aizņemies no drauga?

Atceries!

Pie ienākumiem neskaita naudu, ko aizņemies.


2. Saskaiti savus mēneša  izdevumus!

Tavi izdevumi katru mēnesi ir mainīgi.
Izdevumus dala pēc svarīguma:
  •  obligātie;
  •  vajadzīgie;
  •  vēlamie.  
Obligātie izdevumi var būt dažādi:
  •  dzīvokļa īre;
  •  maksa par elektrību un ūdeni;
  •  mēneša maksa par līzingā nopirktu mobilo telefonu;
  •  apdrošināšana;
  •  iemaksa pensiju 3. līmeņa uzkrājumā.

Atceries!

Svarīgi laikus veikt obligātos izdevumu maksājumus.
Par kavētiem maksājumiem tev var aprēķināt soda naudu.


Vajadzīgie izdevumi 

Tu katru dienu tērē naudu dažādām vajadzībām.
Piemēram, pērc pārtiku vai autobusa biļeti.
Tie ir tavi vajadzīgie izdevumi.

Tomēr reizēm tu vari vajadzīgām lietām tērēt mazāk vai iztikt bez pirkuma.  
Piemēram, nepasūtīt gatavu picu uz mājām.
Izcept picu mājās pašam būs lētāk.
Vēlamie izdevumi 

Vēlamie izdevumi ir pirkumi savam priekam.
Piemēram, pusdienas kafejnīcā, teātra apmeklējums, nauda vaļaspriekam.
 

Ir svarīgi pierakstīt savus izdevumus katru dienu.
Ieplāno šim darbam 5-10 minūtes katru vakaru!
Saglabā čekus par pirkumiem,
ja tu maksā ar skaidru naudu.
Ar bankas karti izdarītos maksājumus tu vari redzēt bankas konta pārskatā.  

Konta pārskats eiro
Iemaksas kontāIenākumiIzmaksas no kontaIzdevumi
Darba alga par 2025. gada martu SIA Maizes klaips950



Maksājums par pārtiku35


Maksājums par īri45


Iemaksa pensijas uzkrājumā30


Maksājums par elektrību35


Maksājums par ūdeni28


Maksājums par internetu10


Maksājums par mājokļa apdrošināšanu11


Maksājums par pārtiku42


Maksājums par autobusa mēnešbiļeti15

Kā ērtāk pierakstīt savus izdevumus? 
  •  Izdevumu pierakstīšanai vari iekārtot īpašu blociņu vai kladi.
  •  Vari izmantot arī Excell tabulu datorā.
Vari izmantot mūsu piedāvāto tabulu vai palūgt,
lai kāds palīdz tev šādu tabulu uztaisīt pašam!

Ieskaties naudas plāna tabulā!
Izdevumu pierakstu tabulas piemērs 
Saskaiti ienākumus!

IenākumiApmērs eiro
Alga
Pabalsts
Pensija


Ienākumi kopā:


Saskaiti izdevumus!
IzdevumiApmērs eiro
Dzīvokļa īre
Elektrība
Apkure
Ūdens
Atkritumu izvešana
Telefona un interneta izdevumi
Sabiedriskais transports
Saimniecības preces
Higiēnas preces
Apģērbs un apavi
Pārtika un dzērieni
Dzīvokļa apdrošināšana
Uzkrājums
Izklaide
Izglītība
Veselība
Nodokļi
Citi maksājumi
Izdevumi kopā:


Saskaiti visus izdevumus vienā mēnesī!
Tie ir tavi mēneša izdevumi.
3. Analizē savus ienākumus un izdevumus!

Saskaitītie mēneša ienākumi un izdevumi ļauj saprast:
  •  vai tu vienmēr tērē naudu apdomīgi;
  •  kam tu tērē visvairāk naudas;
  •  vai tavi pirkumi ir par izdevīgu cenu;
  •  vai un kur tu vari ietaupīt.
Kādi ir tavi mērķi?

Vai tu plāno kādu lielu pirkumu?
Piemēram, datoru vai pat dzīvokli?
Tu nevari atļauties lielu pirkumu uzreiz.
Taču tu vari katru mēnesi var ietaupīt nedaudz naudas.
Tā veidojas uzkrājums.

Uzkrājumu vēlāk tu vari izmantot lielākam pirkumam.
Uzkrājums noder arī negaidītos brīžos.
Piemēram, ja slimības dēļ ilgāku laiku nevari strādāt.
Uzkrājums ir arī tava iemaksa nākotnes pensijai.
Vairāk par mērķiem lasi sadaļā Naudas plānošanas pamati”.
 

Skaidrība par saviem ienākumiem, izdevumiem un mērķiem
ļauj tev izveidot savu naudas plānu.
4. Izveido savu naudas plānu!

Izveido savu naudas plānu nākamajam mēnesim.
Ieraksti naudas plānā:
  •  savus obligātos un vajadzīgos izdevumus;
  •  savus vēlamos izdevumus;
  •  cik naudas tu plāno uzkrājumu veidošanai.
Naudas plānu veidi

  • Tavi izdevumi var būt vienādi ar ienākumiem.
    Tas ir ļoti labs un līdzsvarots naudas plāns.   
  • Tavi ienākumi var būt lielāki par izdevumiem.
    Tad tev naudas pietiek visam un vēl paliek pāri. 
  • Tavi izdevumi var būt lielāki par ienākumiem.
    Tad tev pietrūkst naudas.

Ja izdevumi ir lielāki par izdevumiem

Šādā gadījumā tev ir divas iespējas:
  •  samazināt izdevumus
 vai
  •  palielināt ienākumus.
Naudas trūkuma gadījumā tev gribas aizņemties naudu.
Taču aizdotā nauda būs jāatdod.
Tas nākotnē atkal palielinās tavus izdevumus.
 
Naudas plāna piemērs 

Kopējie ienākumi ir 950 eiro.
Obligātie un vajadzīgie izdevumi ir 760 eiro.
Vēlamie izdevumi ir 95 eiro.
Uzkrājums saviem mērķiem 95 eiro.


5. Rīkojies

Veido jaunus paradumus naudas plānošanā!
Tu zināsi, kur un kā tu tērē naudu.
Neuztraucies par kļūdām!
Mācies no tām!
Ja kaut kas nesanāk,
varbūt vajag mainīt plānu.

 Daži noderīgi padomi


  • Sāc plānot jau tagad! 
    Neatliec plānošanu uz nākamo nedēļu, mēnesi vai gadu!
    Sāc pēc iespējas drīzāk.
    Piemēram, jau šodien izveido tabulu izdevumu pierakstīšanai. 
  • Dalies pieredzē ar citiem! 
    Plānošana izdosies labāk kopā ar kādu draugu vai tuvinieku.  
    Tas ļauj tev pastāstīt par savu pieredzi un mācīties no citiem.
  • Ieplāno laiku! 
    Vislabāk saskaitīt savus ienākumus un izdevumus katru dienu.
    Ieplāno, cikos to darīsi.  

Ieskaties, kur ietaupīt!

Izplāno ēdienreizes un dodies uz veikalu ar iepirkumu sarakstu.
Centies iepirkties 1 vai 2 reizes nedēļā.
Pirkt pārtiku veikalā pēc saraksta un gatavot ēdienu mājās ir lētāk.
Pasūtīt gatavo ēdienu uz mājām ir daudz dārgāk.
 
Iepērkoties izmanto iepirkumu sarakstu!
  • Vienmēr plāno pirkumus!
    Dažreiz veikalā kaut ko ieraugi un tūlīt gribi nopirkt.
    Labāk vispirms aiziet mājās un apdomāt,
    varbūt tomēr vari iztikt bez šī pirkuma.
  • Izpēti cenas dažādos veikalos.
    Reizēm pārtikai cena ir zemāka tāpēc,
    ka iepakojuma ir mazāks produkta daudzums.
    Salīdzini cenas par kilogramu vai litru!
    Tā sapratīsi, kura produkta cena ir patiešām izdevīga.
  • Uzmanies no lielām atlaidēm.
     Atlaides var būt mānīgas.
     Tu  vari nopirkt nevajadzīgu lietu tikai atlaides dēļ.
  • Ņem līdzi uz darbu mājās sagatavotu ēdienu.
     Pusdienot kafejnīcā ir daudz dārgāk.
  • Regulāri pārbaudi nopirkto pārtiku ledusskapī!
     
    Vai kāds produkts tur nestāv jau pārāk ilgi?
     Pārtikai mēs tērējam visvairāk naudas.
     Izmest laukā pārtiku nozīmē izmest naudu.
     Labāk pērc produktus ar ilgāku derīguma termiņu.
     Tad nebūs jāuztraucas par ātru produktu bojāšanos.
  • Izpēti, cik tu maksā par elektrību un ūdeni.
    Varbūt vari ietaupīt un maksāt mazāk? 
    Piemēram, iešanai vannā tu vidēji iztērē 150 litru ūdens.
    Dušā tev pietiek ar 50 litriem ūdens.
  • Salīdzini pakalpojumu cenas!
    Piemēram, par televīziju vai mobilajiem sakariem savam telefonam.  
    Varbūt citam uzņēmumam ir izdevīgāka cena? 
  • Izvēlies iet ar kājām, braukt ar velosipēdu vai sabiedrisko transportu.
    Tas būs lētāk nekā braukt ar mašīnu.
Netērē naudu sīkumiem!
Labāk ietaupi lielākam pirkumam


Tu vari atteikties no sīkiem ikdienas pirkumiem.
Tas palīdzēs tev sakrāt naudu lielākam pirkumam.

Piemēram, Tu regulāri pērc čipsus.
Tava mīļākā čipsu paka maksā 3 eiro.
Tu vienā mēnesī nopērc 5 čipsu pakas un iztērē 15 eiro.
Tad gadā tu par čipsiem iztērē 180 eiro.



Padomā!

Varbūt 5 čipsu paku vietā tu vari nopirkt 1 čipsu paku mēnesī?
Tad tu mēnesī par čipsiem iztērēsi tikai 3 eiro 15 eiro vietā.
Gadā tu ietaupīsi 144 eiro.
Par šo naudu tu vari nopirkt kaut ko lielāku. 
OSZAR »
Vai šis saturs bija noderīgs?

Jūsu atsauksmes palīdzēs mums uzlabot šo vietni.

Lūdzu, uzraksti, ko vēlējies uzzināt, taču neatradi!
OSZAR »